tisdag 17 augusti 2010

Sköldpaddorna har blivit valpar

Idag har det varit en del pyssel med bloggsidan och tekniska jag har inte lyckats ladda upp bilder än. Troligtvis är det någon väldigt enkel lösning på problemet. För givetvis kommer det bilder så snart de tekniska problemen bara har löst sig.

Lägesrapport från valplådan:

Valparna växer så det knakar. Det är helt fantastiskt att vakna på morgonen, kika ner i valplådan, bara för att se att de har växt ordentligt under natten. Jag kommer åka iväg och jobba under ett par dagar nu och det ska bli spännande att se hur valpisarnas utveckling kommer vara under dessa dagar. Förhoppningsvis kommer det hända mycket. Det börjar nämligen bli väldigt aktuellt för de små liven att öppna ögonen. Till helgen fyller de ju hela två veckor och det är mycket stort!
Idag har vi märkt att valparna har upptäckt att man faktiskt kan använda sig av tassarna. Tidigare ålade valparna fram som små sköldpaddor i valplådan, nu kryper de faktiskt fram och fort går det också. Sköldpaddorna har blivit valpar. Vi har fortfarande "matlag", då valparna får mat i två olika omgångar, eftersom de är så pass många. Och matstunderna är inte nådiga, valparna kommer nämligen krypandes från alla möjliga olika håll och det blixt snabbt!! Så i början av matstunden är det rena rama kaoset. Mamma Molly vill därför gärna att vi är med vid början av själva matningen, hon har nämligen inte alldeles för lätt att hålla koll på de små illbattingarna.
Jag funderar fortfarande på om en av mina bröder göder Wilma med proteinpulver. Jag förstår inte hur valpen kan vara så stor. Hon väger i snitt 100 gram mer än de andra valparna som är av den större varianten. Annars växer valparna på bra och är ganska jämnstora.

Valpar luktar otroligt gott. Det är precis som med små bebisar. Det ser nog inte klokt ut när jag sitter och sniffar på de små liven. Näsan nedstucken i deras päls, likt mamma Molly. Att man kan bli så glad över valpbajs också. Jag har trampat i två små valpbajs-korvar två gånger idag, i lådan. Men de är så gulliga och de där små korvarna är ett så härligt friskhetstecken. Varje dag med valpisarna är en helt ny speciell dag och idag slog det mig att vi faktiskt kommer sälja dem. Vi ska ju behålla en så klart. Men under de här veckorna kommer vi ju lära känna de små individerna och det kommer nog bli hemskt att lämna bort dem. Oron över att de inte kommer hamna hos bra "föräldrar" finns där. Men jag behåller hellre allihop, än säljer valparna till "föräldrar" som inte verkar pålitliga.

Nu ska jag pussa och nosa på valpisarna i lådan. De hälsar att de mår utmärkt och har lagt sig för natten!

//Jennifer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar